Rekrutacja na Transform4Europe BA Tracks 2024/2025 na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Criminalistic Aspects of the Protection of Works of Art

Szczegóły
Kod W5-LA-S2-KON-CAPWA
Jednostka organizacyjna Wydział Prawa i Administracji
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Języki wykładowe angielski
Limit miejsc 25
Czas trwania zajęcia rozpoczną się w semestrze letnim, dnia 24.02.2025, odbywać się będą w poniedziałki pomiędzy 13:45, a 20:30
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (14.06.2024 10:10 – 01.09.2024 23:59)

 

General data

syllabus

group instructor

dr  Oliwia Rybak – Karkosz 

ECTS credit allocation

 3 ECTS

Type of class

Seminar, 20 hours

Course mode

online

Language

English

Zakres tematów

  1. Podstawowe pojęcia związane z rynkiem i dziełami sztuki.
  2. Kradzież dzieł sztuki na przestrzeni wieków.
  3. Wandalizm i kidnapping dzieł sztuki.
  4. Nielegalny handel dziełami sztuki.
  5. Fałszerstwa dzieł sztuki - modus operandi fałszerzy.
  6. Fałszerstwa dzieł sztuki – casus Hana van Meegerena.
  7. Badanie autentyczności dzieł sztuki i sygnatur malarskich.
  8. Archeologia sądowa. Problemy prawne inwestowania na terenach dziedzictwa archeologicznego.
  9. Ochrona podwodnego dziedzictwa kulturowego.
  10. Wystąpienia studentów.

Literatura (fragmanty wskazane podczas zajęć):

  1. Chappell D., Hufnagel S., Contemporary Perspectives on the Detection, Investigation and Prosecution of Art Crime, Ashgate Publishing Limited, Farnham 2014
  2. Craddock P., Scientific Investigation of Copies, Fakes and Forgeries, Elsevier: Butterwoth-Heinemann, Amsterdam 2009
  3. Hoffman B.T., Art and Cultural Heritage. Law, Policy and Practice, Cambridge University Press, Cambridge 2006
  4. Jones M. (ed), Fake ? The Art of Deception, University of California Press, London 1990
  5. Saferstein r., Criminalistics. An introduction to forensic science, Pearson Education International, New Jersey 2007.
  6. Wecht C.H., Rago J.T. (ED.), Forensic Science and law, CRC Taylor & Francis. Boca Raton, London, New York 2006.
  7. Widacki J. (red.), Kryminalistyka, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2008
  8. Widła T., Ekspertyza sygnatury malarskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016
  9. Widła T., Forgery of artists' signatures (in:) Experiencing Graphology, "FREUND", London 1988.
  10. Widła T., Świat sygnatur, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017
  11. Wilk D., Fałszerstwa dzieł sztuki. Aspekty prawne i kryminalistyczne,Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2015

Metody i kryteria oceniania

Ocena dostateczna i dobra - obecność i aktywny udział w zajęciach. Ocena bardzo dobra - przygotowanie krótkiego wystąpienia (5 min pojedyczno lub do 10 min w parze) na wzór referatu konferencyjnego na wybrany przez studenta temat z obszaru kryminalistycznych aspektów ochrony dzieł sztuki.

Metody dydaktyczne

Wykład interaktywny - metoda interakcji prowadzącego ze studentami, materiał przedstawiany z wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacje multimedialne, zdjęcia, fragmenty filmów). Dyskusje dotyczące materiału przedstawionego na zajęciach.