Kod | 52-NPDN22 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Centrum Studiów Podyplomowych |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 50 |
Limit miejsc | 60 |
Czas trwania | 1 rok (2 semestry) |
Adres komisji rekrutacyjnej | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn |
Wymagany dokument |
Charakterystyka studiów
Cel studiów
Celem studiów jest podnoszenie kompetencji czynnych nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.
Opis studiów
Zajęcia odbywają się w wersji stacjonarnej/hybrydowej.
W związku ze stale zwiększającą się liczbą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkolnictwie ogólnodostępnym, konieczne jest zadbanie, by ich obecność stała się pozytywnym doświadczeniem, przynoszącym korzyści zarówno tej grupie uczniów, jak i ich neurotypowo rozwijającym się rówieśnikom. Podstawowym warunkiem powodzenia tak rozumianego włączania szkolnego są kompetencje nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.
Sylwetka absolwenta
Absolwenci studiów doskonalących uzyskają kompetencje w zakresie:
- praktycznej realizacji modelu edukacji włączającej, jako edukacji wysokiej jakości dla wszystkich osób uczących się;
- praktycznego zastosowania przepisów prawa oświatowego w zakresie organizacji i realizacji edukacji włączającej;
- przygotowania do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (spe), w tym wykorzystania podstaw dydaktyki specjalnej w realizacji edukacji włączającej;
- przeprowadzenia oceny funkcjonalnej ucznia w celu identyfikacji jego zasobów, planowania procesu wsparcia oraz przygotowania Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Ucznia (WOPFU);
- realizacji współpracy ze specjalistami, nauczycielami i rodzicami w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- dostosowywania metod i sposobów pracy z uczniem z spe na różnych etapach edukacyjnych (dostosowanie wymagań edukacyjnych, adaptowanie materiałów dydaktycznych, ocenianie wspierające proces uczenia);
- pracy z klasą ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i tworzenia warunków do skutecznego uczenia się wszystkich uczniów z zastosowaniem zasad uniwersalnego projektowania;
- stosowania strategii wychowawczych służących budowaniu zespołu klasowego sprzyjającego realizacji edukacji włączającej i integracji grupy o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach;
- dokumentowania udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET).
Program studiów
Program studiów adresowany jest do czynnych nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych (głównie ogólnodostępnych i z oddziałami integracyjnymi), którzy chcą podnieść kompetencje w zakresie pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach. Program przewiduje pogłębienie wiedzy w zakresie pedagogiki specjalnej oraz umiejętności indywidualizowania działań dydaktycznych. Będzie zawierał również zagadnienia związane z projektowaniem uniwersalnym, nowoczesną dydaktyką, aspektami prawnymi oraz planowaniem wsparcia rozwoju uczniów na podstawie przeprowadzonej diagnozy funkcjonalnej.
Wykładowcy
Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę nauczycieli akademickich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach posiadających zarówno kwalifikacje, jak i kompetencje z zakresu pedagogiki specjalnej, edukacji włączającej, będących często czynnymi nauczycielami z doświadczeniem w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zespół wykładowców, dysponujących zróżnicowanymi kompetencjami i doświadczeniem, gwarantuje wysoką jakość oferty dydaktycznej.
Organizacja
Czas trwania:
Semestry: 2
Liczba godzin: 140
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w sobotę i niedzielę – średnio dwa zjazdy w miesiącu.
Miejsce realizacji zajęć:
grupa 1 - Cieszyn Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, ul. Bielska 62; 43-400 Cieszyn
grupa 2 - Katowice Wydział Nauk Społecznych, Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice
Kryteria ukończenia studiów:
Warunkiem zaliczenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w zajęciach i osiągnięcie wszystkich zakładanych w programie studiów efektów uczenia się.
Dokument ukończenia studiów:
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Kryteria kwalifikacji
Kandydaci
Studia adresowane są do czynnych zawodowo nauczycieli (głównie szkół ogólnodostępnych i z oddziałami integracyjnymi), posiadających kwalifikacje, w tym przygotowanie pedagogiczne, do pracy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych.
Termin i miejsce składania dokumentów:
Termin rekrutacji: 6 kwietnia – 19 kwietnia 2023 r.
Wymagane dokumenty
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia podyplomowe składają następujące dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studia adresowane do Rektora
- klauzula RODO dla słuchaczy studiów podyplomowych
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych lub kserokopię dyplomu (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu w sekretariacie przed rozpoczęciem zajęć)
- zaświadczenie o zatrudnieniu
Dokumenty należy składać w białej wiązanej teczce.
Warunki przyjęcia
O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność zgłoszeń oraz wynik postępowania kwalifikacyjnego, o ile było przeprowadzone.
Planowany termin rozpoczęcia zajęć:
Opłaty
Studia w całości są finansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Słuchacze nie wnoszą opłat za studia.
Kontakt
Kierownik studiów
dr Magdalena Bełza-Gajdzica
tel. 606 410 869
magdalena.belza@us.du.pl
Zastępca kierownika ds. grupy katowickiej
dr Sabina Pawlik
sabina.pawlik@us.edu.pl
Sekretariat
Aleksandra Kobielus
tel. 33 8546371
aleksandra.kobielus@us.edu.pl
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
u. Bielska 62
43-400 Cieszyn
tel. 33 854 63 71
Wydział Nauk Społecznych
ul. Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice
tel. 33 854 63 71
Centrum Studiów Podyplomowych
ul. Bankowa 14, pokój 217
40-007 Katowice
tel. 32 359 2347