Szkoła Doktorska, obszar nauk humanistycznych, teologicznych i sztuki
W mocy od: 10 czerwca 2022
Zasady kwalifikacji
Kryteria kwalifikacji
Kryterium 1 - Projekt planu badawczego
(do 12 000 znaków ze spacjami), nie licząc bibliografii (literatury).
Każdy projekt oceniany jest przez 3 ekspertów – badaczy reprezentujących dyscyplinę naukową, w której kandydat chce się kształcić
Liczba punktów 0-20 (średnia ocen ekspertów)
Uwaga – Projekt planu badawczego oceniany jest w pierwszym etapie rekrutacji. Jeżeli kandydat otrzyma 10 lub mniej punktów od co najmniej 2 z 3 oceniających, nie uzyskuje kwalifikacji do dalszych etapów postępowania.
Kryteria oceny
Projekt powinien zawierać:
- cel naukowy projektu (problem naukowy, który kandydat podejmuje, pytania i hipotezy badawcze) (do 5 pkt)
- znaczenie projektu dla dyscypliny (uzasadnienie podjęcia badań w tym zakresie, nowatorskość projektu) (do 4 pkt)
- ogólny plan badań (wstępnie wskazane etapy postępowania badawczego) (do 5 pkt)
- metodyka badań (metody, techniki, narzędzia badawcze) (do 5 pkt)
- literatura (do 30 najważniejszych pozycji bibliograficznych, z których zamierza skorzystać kandydat) (do 1 pkt)
- w przypadku gdy kandydat będzie częścią zespołu badawczego, należy opisać jego wkład w projekt badawczy
Kryterium 2 - Rozmowa kwalifikacyjna
Kandydat, który zakwalifikuje się do drugiego etapu oceny, uczestniczy w rozmowie z obszarową komisją rekrutacyjną. W skład komisji wchodzi po dwóch przedstawicieli każdej z dyscyplin naukowych należących do obszaru (patrz – Dyscypliny naukowe), jeden przedstawiciel doktorantów, sekretarz i przewodniczący. Wszyscy członkowie komisji mogą uczestniczyć w rozmowie i zadawać pytania. Podczas rozmowy kandydat prezentuje planowany projekt — koncepcję doktoratu. Rozmowa może dotyczyć samego projektu, ale także zagadnień powiązanych oraz związanych z wykształceniem i doświadczeniem kandydata.
Liczba punktów 0-50 (średnia ocen wszystkich członków komisji, z wyłączeniem sekretarza)
Uwaga – kandydat, który otrzyma mniej niż 30 punktów w tym kryterium, nie uzyska kwalifikacji do Szkoły Doktorskiej, nawet jeżeli na liście rankingowej będzie miał wystarczającą liczbę punktów.
Elementy oceny:
- „obrona” projektu badawczego — odpowiedzi na pytania dotyczące przedstawionego przez kandydata projektu
- wiedza z zakresu obszaru badawczego
- znajomość języka angielskiego
- predyspozycje do prowadzenia badań i prezentacji ich wyników.
Kryterium 3 - Osiągnięcia naukowe
Punkty uzyskane w tym kryterium liczone są do ostatecznej oceny kandydata i podawane do wiadomości kandydatów dopiero po zakończeniu postępowania.
Liczba punktów 0-22
Elementy oceniane:
- wystąpienia konferencyjne (konferencja krajowa— 1 pkt, konferencja zagraniczna, czyli odbywająca się za granicą — 3 pkt; maks. 3 pkt)[1]
- autorstwo lub współautorstwo publikacji w wydawnictwach i czasopismach z list ministerialnych (monografia — 10 pkt, rozdział w monografii — 2 pkt, artykuł w czasopiśmie — 5 pkt; maks. 12 pkt)[2]
- realizacja projektu badawczego finansowanego ze środków zewnętrznych (kierownik — 4 pkt, wykonawca — 2 pkt; maks. 4 pkt)[3]
- inne osiągnięcia naukowe lub artystyczne (maks. 3 pkt)
Kryterium 4 - Doświadczenie międzynarodowe
Punkty uzyskane w tym kryterium liczone są do ostatecznej oceny kandydata i podawane do wiadomości kandydatów dopiero po zakończeniu postępowania.
Liczba punktów 0-8
Elementy oceniane
- uczestnictwo w programie Erasmus lub innej wymianie międzynarodowej (maks. 3 pkt),
- projekty realizowane wspólnie z zagranicznymi instytucjami naukowymi, w tym staże i stypendia zagraniczne (maks. 5 pkt)